Home Vragenstellen

Vragenstellen

Als leerkracht stel je veel vragen aan kinderen tijdens je lessen. Het is dus zeer belangrijk dat er stil gestaan wordt bij het doel van deze vragen. Zo zijn er verschillende soorten vragen die men gebruikt om proces en einddoelen te evalueren.

Waarnemingsvragen

Waarnemingsvragen zijn subjectieve vragen, het gaat er hierbij om wat de leerling zelf vindt. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Op welke plek zou jij het liefste een hut maken
  • Wat is jouw lievelings kleur
  • Welke verpakking voor melk is het beste voor het milieu

Denkvragen

90% van de gestelde vragen zijn uit op het reproduceren van informatie. Deze vragen doen het beroep op het laagste denkniveau van kinderen. Zij hoeven zich alleen maar kennis te herinneren en te reproduceren. Leraren stellen toch echter steeds vaker de waarom vraag. Een leerling legt niet zelf de verbanden maar vertelt wat de leraar heeft uitgelegd. Als je bij leerlingen de denkprocessen op gang wilt brengen is het belangrijk dat je voorspellingsvragen stelt. Kinderen kunnen dan op hun eigen niveau antwoord geven. Het wekt nieuwsgierigheid en spanning op en daardoor zullen ze extra betrokken zijn. Het voordeel van voorspellingsvragen is dat ze kinderen bewust maken van toepasselijke ervaringen uit het dagelijks leven en deze te koppelen aan experimenten. 

Operationele vragen

  • Waarnemings- en vergelijkingsvragen

Met iets nieuws geconfronteerd worden roept belangstelling op. Wat is dit?, Wat doet het?, waarnemings- en vergelijkingsvragen stimuleren die kennismaking ”met alle zintuigen” bijvoorbeeld: 

  • Hoeveel tenen heeft deze cavia
  • Welke kleur heeft dit zeepvlies
  • Welke lapjes voelen hetzelfde aan
  • Welke boom is het hoogst/dikst

    Vergelijkingsvragen zorgen ervoor dat er nauwkeurig en gericht wordt waargenomen. 

  • Wat gebeurt er met.. als? Vragen

Met behulp van deze vragen leren kinderen ontdekken dat de dingen op karakteristieke manieren reageren. Bijvoorbeeld “wat gebeurt er met … 

  • Tuinkerszaad als ik het plant op natte watten
  • Bakpoeder als ik er azijn bij doe
  • Als ik door rood en blauw plastiek kijk”

    Dit zijn uitstekende voorspellingsvragen. Als je een kind het antwoord al laat voorspellen, wordt het interessant om het te onderzoeken. 

  • Hoe kun je? Vragen 

Op den duur zijn kinderen toe aan een nieuw soort vragen, de “hoe kun je” vragen. Bijvoorbeeld “hoe kun je…

  • Deze kleur paars namaken
  • Verschillende geheimschriften maken die je met een spiegel kunt lezen
  • Met de vloeistof laagjes de Hongaarse vlag maken

Dit soort vragen zijn er opgericht om het probleem op te lossen. Leerlingen moeten wel ervaring hebben met het materiaal. Leerlingen hebben eerdere opgedane kennis nodig om te voorspellen wat er gebeurt.