Maak een zo’n lang mogelijke schakelslinger
Beschrijving:
Bij deze challenge maken de leerlingen alleen, in een duo of in een groepje een papieren schakelslinger. Het doel is om de langste slinger binnen de tijd te maken. Je kan de challenge aanpassen van niveau door het aanpassen van de succescriteria. Hieronder staan een paar voorbeelden beschreven, maar wees vrij om deze zelf op te stellen.
Materiaal:
- (Gekleurd)papier.
- Schaar.
- Plakband.
Differentiatie door middel van succescriteria:
- De diameter van een schakel is tussen de 5 en 7 centimeter.
- De schakelslinger heeft een patroon bijvoorbeeld: groen-groen-geel-groen-groen-geel.
- De breedte van een schakel is 2 centimeter.
- De slinger bestaat uit complementaire kleuren.
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de challenge, uitdelen materiaal, kiezen van de duo’s/groepjes.
- 10 min – Challenge (zet een timer en geef tussendoor aan hoe lang zij nog hebben).
- 10 min – Nabespreken aan de hand van reflectieve vragen.
- 5 min – Opruimen.
Extra:
Je kan deze challege doen tijdens de kerstperiode om de klas te versieren.
Verantwoording:
STEAM onderwijs is uitermate geschikt om procesdoelen voor of samen met de leerlingen te formuleren en hier na de challenge op te reflecteren. De leerlijn leren leren van de CED-groep geeft een mooi overzicht per leerjaar met betrekking tot de volgende vaardigheden: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulpvragen, zelfstandig (door)werken, samenspelen en samenwerken & reflectie op werk.
Tijdens deze challenge zou je kunnen werken aan de volgende kerndoelen: Meten en meetkunde kerndoel 32 en 33.
Woordenschat en spelling: schakel categorieën: open/gesloten lettergreep.