Maak een vliegtuig dat het verst kan vliegen
Beschrijving:
Bij deze challenge maken de leerlingen een papieren vliegtuig. Je kan de challenge aanpassen van niveau door het aanpassen van de succescriteria. Hieronder staan een paar voorbeelden beschreven, maar wees vrij om deze zelf op te stellen.
Materiaal:
- 1 A4 papiertje.
Differentiatie door middel van succescriteria:
- Het vliegtuig kan een ‘passagier’ vervoeren (muntje/poppetje).
- Ontwerp een maatschappij met logo en versier het vliegtuig.
- Je mag een x aantal ’testvluchten’ maken.
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de challenge, uitdelen materiaal, kiezen van de duo’s/groepjes.
- 10 min – Challenge (zet een timer en geef tussendoor aan hoe lang zij nog hebben).
- 10 min – Nabespreken aan de hand van reflectieve vragen.
- 5 min – Opruimen.
Extra:
Verantwoording:
STEAM onderwijs is uitermate geschikt om procesdoelen voor of samen met de leerlingen te formuleren en hier na de challenge op te reflecteren. De leerlijn leren leren van de CED-groep geeft een mooi overzicht per leerjaar met betrekking tot de volgende vaardigheden: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulpvragen, zelfstandig (door)werken, samenspelen en samenwerken & reflectie op werk.
Tijdens deze challenge zou je kunnen werken aan de volgende kerndoelen: Meten en meetkunde kerndoel 32 en 33. Natuur en techniek kerndoel 44 en 45 . Tijd kerndoel 51 en 53 (dit is een uitbreiding wanneer je gaat verdiepen in de geschiedenis van ‘het vliegen’).
Woordenschat en spelling: aerodynamisch categorie -isch & -y.