Bouw een zo’n hoog mogelijke constructie met als top de marshmallow
Beschrijving:
Dit is de Marshmallow challenge van Tom Wujec. In de Ted talk video hieronder legt hij uit waarom deze challenge een echt succes is! Dit is de eerste challenge die ik in mijn klas gedaan heb en ik raad hem zeker aan. De leerlingen gaan bij deze challenge proberen om de hoogste vrijstaande constructie te bouwen en de marshmallow is het hoogste punt.
Materiaal:
- 20 Spaghettistokjes.
- 1 Meter dun touw.
- Plakband.
- 1 Marshmallow.
- Liniaal om de bouwwerken te meten.
Differentiatie door middel van succescriteria:
- Gebruik 40 spaghettistokjes.
- Gebruik satéstokjes in plaats van spaghetti (dit breekt niet).
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de challenge, uitdelen materiaal, kiezen van de duo’s/groepjes.
- 15 min – Challenge (zet een timer en geef tussendoor aan hoe lang zij nog hebben).
- 10 min – Nabespreken aan de hand van reflectieve vragen.
- 5 min – Opruimen.
Verantwoording:
STEAM onderwijs is uitermate geschikt om procesdoelen voor of samen met de leerlingen te formuleren en hier na de challenge op te reflecteren. De leerlijn leren leren van de CED-groep geeft een mooi overzicht per leerjaar met betrekking tot de volgende vaardigheden: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulpvragen, zelfstandig (door)werken, samenspelen en samenwerken & reflectie op werk.
Tijdens deze challenge zou je kunnen werken aan de volgende kerndoelen: Meten en meetkunde kerndoel 32 en 33. Natuur en techniek kerndoel 45.
Woordenschat en spelling: constructie categorieën: -tie & k=c