Maak een hutje van oude kranten waar je in kan zitten
Beschrijving:
Bij deze challenge maken de leerlingen alleen, in een duo of in een groepje een kranten hutje. Je kan de challenge aanpassen van niveau door het aanpassen van de succescriteria. Hieronder staan een paar voorbeelden beschreven, maar wees vrij om deze zelf op te stellen.
Materiaal:
- Plakband.
- Oude kranten.
Differentiatie door middel van succescriteria:
- De hut moet bestaan uit geometrische vormen.
- De hut moet een dak hebben.
- Je mag 30 stukjes plakband gebruiken.
- Je mag 1 krant gebruiken.
- De hut moet 1 meter hoog zijn.
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de challenge, uitdelen materiaal, kiezen van de duo’s/groepjes.
- 10 min – Challenge (zet een timer en geef tussendoor aan hoe lang zij nog hebben).
- 10 min – Nabespreken aan de hand van reflectieve vragen.
- 5 min – Opruimen.
Verantwoording:
STEAM onderwijs is uitermate geschikt om procesdoelen voor of samen met de leerlingen te formuleren en hier na de challenge op te reflecteren. De leerlijn leren leren van de CED-groep geeft een mooi overzicht per leerjaar met betrekking tot de volgende vaardigheden: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulpvragen, zelfstandig (door)werken, samenspelen en samenwerken & reflectie op werk.
Tijdens deze challenge zou je kunnen werken aan de volgende kerndoelen: Meten en meetkunde kerndoel 32 en 33. Natuur en techniek kerndoel 44 en 45.
Woordenschat en spelling: constructie categorieën: -tie & k=c