STEAM-onderwijs (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) biedt een uitstekende gelegenheid om leerlingen uit te dagen, hun creativiteit en probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen. Een boeiende manier om dit te doen is door een uitdagende opdracht te geven, zoals het bouwen van een katapult van ijsstokjes. Deze activiteit stimuleert niet alleen het bouwen en ontwerpen, maar ook het begrip van fysica en mechanica.
Beschrijving van de Opdracht:
De opdracht is om een werkende katapult te bouwen met behulp van ijsstokjes als basismateriaal. De leerlingen moeten de katapult kunnen gebruiken om objecten over een afstand te lanceren. Het doel is om dit te bereiken met minimale aanpassingen van het oorspronkelijke ontwerp en zonder de katapult rechtstreeks aan te raken tijdens het lanceren van het object.
Materiaal:
- IJsstokjes
- Elastiekjes (of loombandjes in leuke kleuren)
- Flessenkroon
- Kleine objecten om te lanceren (bijv. kleine balletjes, propjes of kurken)
- Tape
- Liniaal
- Timer
Differentiatie door middel van Succescriteria:
- De katapult moet in staat zijn om een object minstens twee meter ver te lanceren.
- De leerlingen moeten de hoek van de katapult kunnen aanpassen voor verschillende afstanden.
- De katapult moet stevig genoeg zijn om herhaaldelijk te worden gebruikt zonder uit elkaar te vallen.
- De leerlingen moeten een prototype van de katapult op schaal maken voordat ze het uiteindelijke ontwerp bouwen.
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de opdracht, uitdelen van het materiaal en vorming van de teams.
- 20 min – Bouwen van de katapult (zet een timer en geef tussendoor aan hoeveel tijd er nog over is).
- 10 min – Testen van de katapults en aanpassingen maken.
- 10 min – Nabespreking aan de hand van reflectieve vragen.
- 5 min – Opruimen.
Verantwoording:
Deze activiteit biedt een rijke leerervaring die verder gaat dan alleen het bouwen van een katapult. Door te werken aan dit project ontwikkelen leerlingen essentiële vaardigheden zoals probleemoplossing, teamwork, creativiteit en communicatie. Bovendien kunnen ze in de nabespreking reflecteren op hun proces en de beslissingen die ze hebben genomen tijdens het bouwen van de katapult.
Kerndoelen:
Deze activiteit sluit goed aan bij verschillende kerndoelen, waaronder:
- Natuur en Techniek: Kerndoel 42 – “Kinderen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen.”
- Techniek: Kerndoel 44 – “Kinderen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.”
- Wetenschap en Technologie: Kerndoel 45 – “Kinderen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.”
Door middel van deze activiteit kunnen leerlingen hun begrip van natuurkunde en techniek verder ontwikkelen terwijl ze plezier hebben en samenwerken aan een uitdagend project.