Bouw de hoogste toren van Kapla;
Beschrijving:
In deze challenge maken wij een super hoge toren van Kapla. Het team die in 5 minuten de hoogste toren heeft gebouwd wint de challenge. Je kan de challenge aanpassen wat betreft niveau door het aanpassen van de succescriteria. Hieronder staan een paar voorbeelden beschreven, maar wees vrij om deze zelf op te stellen.
Materiaal:
- Kapla
- Meetlat
- Timer
Differentiatie door middel van succescriteria:
- Geef een vast aantal blokjes waarmee gebouwd mag worden.
- Kies een vorm waarin de toren gebouwd moet worden.
- Kies in plaats van kapla ander materiaal of grotere blokken.
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de challenge, uitdelen materiaal, kiezen van de duo’s/groepjes.
- 5 min – Challenge (zet een timer en geef tussendoor aan hoe lang zij nog hebben).
- 5 min – Kapla toren meten en de resultaten opschrijven.
- 10 min – Nabespreken aan de hand van reflectieve vragen.
- 5-10 min – Opruimen.
Verantwoording:
STEAM onderwijs is uitermate geschikt om procesdoelen voor of samen met de leerlingen te formuleren en hier na de challenge op te reflecteren. De leerlijn leren leren van de CED-groep geeft een mooi overzicht per leerjaar met betrekking tot de volgende vaardigheden: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulpvragen, zelfstandig (door)werken, samenspelen en samenwerken & reflectie op werk.
Tijdens deze challenge zou je kunnen werken aan de volgende
kerndoelen: Meten en meetkunde kerndoel 32 en 33. Natuur en techniek kerndoel 42 en 45 .
Spelling: to-ren letterdief en letterzetter.