Beschrijving:
Het is herfst en om in de stemming te komen besloot ik een om challenge met appels te doen: ‘ de appeltoren’. Het team die in 5 minuten de appel zo hoog mogelijk laat balanceren op een toren van wc-rolletjes wint de challenge. Je kan de challenge aanpassen wat betreft niveau door het aanpassen van de succescriteria. Hieronder staan een paar voorbeelden beschreven, maar wees vrij om deze zelf op te stellen.
Materiaal:
- Per duo een appel
- heel veel wc en keuken papierrollen
- Timer
- Meetlint
Differentiatie door middel van succescriteria:
- Hoe groter de appel hoe lastiger, je kan ook een mandarijn of een balletje gebruiken.
- Kies in plaats van wc-rollen bijvoorbeeld papieren bekertjes of een ander materiaal
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de challenge, uitdelen materiaal, kiezen van de duo’s
- 5 min – Challenge (zet een timer en geef tussendoor aan hoe lang zij nog hebben).
- 5 min – Torens meten en de resultaten opschrijven.
- 10 min – Nabespreken aan de hand van reflectieve vragen.
- 5 min – Opruimen.
Verantwoording:
STEAM onderwijs is uitermate geschikt om procesdoelen voor of samen met de leerlingen te formuleren en hier na de challenge op te reflecteren. De leerlijn leren leren van de CED-groep geeft een mooi overzicht per leerjaar met betrekking tot de volgende vaardigheden: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulpvragen, zelfstandig (door)werken, samenspelen en samenwerken & reflectie op werk.
Tijdens deze challenge zou je kunnen werken aan de volgende
kerndoelen: Meten en meetkunde kerndoel 32 en 33. Natuur en techniek kerndoel 42 en 45 .Spelling: a-ppel & to-ren letterdief en letterzetter. balanceren – cent woord