Maak een bouwwerk met zoveel mogelijk satéstokjes
Beschrijving:
In deze challenge gaan we bouwen met satéstokjes, je maak een bouwwerk dat bestaat uit zoveel mogelijk satéstokjes. Als verbinding heb ik gewone klei gegeven, zo kan je de materialen hergebruiken. Je kan ook klei gebruiken die aan de lucht droogt, zo kan je de bouwwerken tentoonstellen. Je kan de challenge aanpassen wat betreft niveau door het aanpassen van de succescriteria. Hieronder staan een paar voorbeelden beschreven, maar wees vrij om deze zelf op te stellen.
Materiaal:
- Satéstokjes.
- Klei.
- Onderlegger.
Differentiatie door middel van succescriteria:
- Maak een bouwwerk met zoveel mogelijk satéstokjes.
- Maak een zo’n hoog mogelijke toren.
- Maak een bouwwerk geïnspireerd op een kasteel, kerk oid.
- Verdeel de stokjes in vierdes en bouw hiermee.
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de challenge, uitdelen materiaal, kiezen van de duo’s/groepjes.
- 20 min – Challenge (zet een timer en geef tussendoor aan hoe lang zij nog hebben).
- 10 min – Nabespreken aan de hand van reflectieve vragen.
- 5 min – Opruimen.
Verantwoording:
STEAM onderwijs is uitermate geschikt om procesdoelen voor of samen met de leerlingen te formuleren en hier na de challenge op te reflecteren. De leerlijn leren leren van de CED-groep geeft een mooi overzicht per leerjaar met betrekking tot de volgende vaardigheden: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulpvragen, zelfstandig (door)werken, samenspelen en samenwerken & reflectie op werk.
Tijdens deze challenge zou je kunnen werken aan de volgende kerndoelen: Meten en meetkunde kerndoel 32 en 33. Natuur en techniek kerndoel 42 en 45 . Tijd kerndoel 51 en 53 (dit is een uitbreiding wanneer je bijvoorbeeld gaat verdiepen in geschiedenis en kastelen uit de middeleeuwen’).
Spelling: constructie – c die klinkt als k en -tie woord & ribben – langermaakwoord p als b.