Houd een autorace zonder het autootje aan te raken
Beschrijving:
Maak een start en een eindpunt voor de racebaan. De leerlingen moeten de autootjes over de racebaan laten racen zonder dat zij de autootjes aanraken. Je kan de challenge aanpassen wat betreft niveau door het aanpassen van de succescriteria. Hieronder staan een paar voorbeelden beschreven, maar wees vrij om deze zelf op te stellen.
Materiaal:
- Autootjes.
- Tape om een start en finish mee te maken.
- Knutselbenodigdheden, gebruik bijvoorbeeld: magneetjes, rietjes, ballonnen, elastiekjes, touw, knijpers, papier en plakband.
- Timer.
Differentiatie door middel van succescriteria:
- Houd de autorace over een baan met bochten en/of heuvels.
- Het autootje moet zelfstandig rijden, dus zonder duwen of trekken.
- Maak eerst zelf de racebaan op schaal.
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de challenge, uitdelen materiaal, kiezen van de duo’s/groepjes.
- 10 min – Challenge (zet een timer en geef tussendoor aan hoe lang zij nog hebben).
- 10 min – Nabespreken aan de hand van reflectieve vragen.
- 5 min – Opruimen.
Verantwoording:
STEAM onderwijs is uitermate geschikt om procesdoelen voor of samen met de leerlingen te formuleren en hier na de challenge op te reflecteren. De leerlijn leren leren van de CED-groep geeft een mooi overzicht per leerjaar met betrekking tot de volgende vaardigheden: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulpvragen, zelfstandig (door)werken, samenspelen en samenwerken & reflectie op werk.
Tijdens deze challenge zou je kunnen werken aan de volgende kerndoelen: Meten en meetkunde kerndoel 32 en 33. Natuur en techniek kerndoel 42 en 45 . Tijd kerndoel 51 en 53 (dit is een uitbreiding wanneer je gaat verdiepen in de geschiedenis van ‘de auto of autoraces’).
Spelling: autootje verkleinwoord.