Maak een aluminium bootje waar de zwaarste lading in kan.
Beschrijving:
In deze challenge maken wij een aluminium bootje waar zoveel mogelijk muntjes als lading in kan voordat hij zinkt. Als je kleine gewichtjes in de klas hebt is dit natuurlijk ook heel leuk als lading voor het bootje. Je kan de challenge aanpassen wat betreft niveau door het aanpassen van de succescriteria. Hieronder staan een paar voorbeelden beschreven, maar wees vrij om deze zelf op te stellen.
Materiaal:
- Een bak met water.
- Keukenweegschaal.
- Aluminiumfolie.
- Muntjes/gewichtjes/poppetjes.
Differentiatie door middel van succescriteria:
- Maak een bootje waar een passagier (poppetjes) in past.
- Het bootje mag een maximum inhoud hebben van 160 cm3.
- Het bootje moet blijven drijven met 5 muntjes er in.
Tijd:
- 5 min – Uitleg van de challenge, uitdelen materiaal, kiezen van de duo’s/groepjes.
- 10 min – Challenge (zet een timer en geef tussendoor aan hoe lang zij nog hebben).
- 5-10 min- Bootjes testen.
- 10 min – Nabespreken aan de hand van reflectieve vragen.
- 5 min – Opruimen.
Verantwoording:
STEAM onderwijs is uitermate geschikt om procesdoelen voor of samen met de leerlingen te formuleren en hier na de challenge op te reflecteren. De leerlijn leren leren van de CED-groep geeft een mooi overzicht per leerjaar met betrekking tot de volgende vaardigheden: taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulpvragen, zelfstandig (door)werken, samenspelen en samenwerken & reflectie op werk.
Tijdens deze challenge zou je kunnen werken aan de volgende
kerndoelen: Meten en meetkunde kerndoel 32 en 33. Natuur en techniek kerndoel 42 en 45 .
Spelling: drijven – v/f en zinken – nk